MORO med matematikk

I bokhylla mi står boka "MORO med matematikk" fra 1969, som har vært min far sin. Boka har mange små og litt større matematiske utfordringer, og er super underholdning for de som liker å kose seg med logiske problemer.


Her er to av oppgavene i boka:


Disse oppgavene får meg til å tenke på en samtale om drivstofforbruk som min gode kollega og venninne Linda fortalte meg om. Her om dagen var hun med da vi sendte sauene våre til sommerbeite og i løpet av båtturen til sommerbeitet ble det snakk om drivstofforbruk.

Foto: Linda G. Opheim

En av båtførerne fortalte at de ett år hadde hatt lite drivstoff og derfor måtte senke hastigheten for å komme til havn før drivstoffet tok slutt. Det ble påstått at ved å halvere farta vil drivstofforbruket reduseres med 3/4. Hvor nøyaktig dette estimatet er, er jeg usikker på, men historien sier i alle fall at båten kom seg til havn uten å gå fri for drivstoff.

Foto: Linda G. Opheim

Lykke til med de to aritmetikkoppgavene!

Kommentarer