Fordypning i matematikk

Direktoratet har ute en høring om forslag til ny læreplan i nytt matematikkfag på ungdomstrinnet. Foreløpig ser det ut som faget er tenkt som et reelt tilbud til alle elever, og ikke bare tenkt tilpasset de beste.


I høringen kan vi lese at det nye faget skal være mer praktisk forankret enn den obligatoriske matematikken. Videre skal de elevene som har behov for å arbeide med grunnleggende ferdigheter få bruke tid på dette, mens de som ønsker større utfordringer skal få bruke tid på å arbeide med algebra.

Det er tydelig at det fortsatt er en del praktiske utfordringer som må avklares. Høringsutkastet gir inntrykk av at faget i stor grad skal tilpasses den enkelte elevs behov (med for eksempel arbeid med brøk for en elev og arbeid med kvadratiske figurtall for andre). Imidlertid skal alle elevene vurderes ut fra måloppnåelse av de samme målene, noe som gjør at det vil være fordelaktig å prioritere arbeidsområder knyttet opp mot kompetansemålene. 

Det blir spennende å følge prosessen med å utvikle et nytt fag. Eneste skåret i gleden er at de som velger fordypning i matematikk mister muligheten til å velge språkfag som valgfag på ungdomstrinnet. 

Kommentarer