Najonale prøver i regning

"Tenk nå gjorde de det utrolig dårlig igjen i alle fag!" sa noen ved nabobordet i kantina i dag. De snakket om nasjonale prøver og refererte til en skole som hadde scoret relativt lavt på årets nasjonale prøver.

Det virker som alle har en mening om kvaliteten på norsk skole og alle har mange ideer om hvordan skolen kan bli bedre. Jeg er ikke helt sikker på hva jeg synes om testinga og offentliggjøringa av resultatene. En ting er i alle fall sikkert: det kan ligge mye god systemkunnskap i et godt prøveresultat (og jammen kan det ligge ganske lite kunnskap bak samme gode resultat)...

Aftenposten har laget en liten smakebit på nasjonale prøver i regning for 8. trinn.


Jeg er litt usikker på om oppgavene er autentiske, men de er i alle fall utrolig enkle til at de er beregnet for ungdomstrinnet. En av oppgavene like jeg imidlertid veldig godt og det var oppgaven fra Lakselv (liker den bare fordi jeg er fra Lakselv):


Hvis du vil prøve deg på regning for 8. trinn, finner du oppgavene HER.





Kommentarer