Kakebaking og formlikhet

Adventstid er kose-seg-inne-årstid og da er det luksus å bake julekaker sammen med barna (jepp, vi har tyvstartet før desember, men det har jo vært første adventshelg).

Bakeaktiviteter kan være fine utgangspunkt for å snakke om former med barna. I en studie gjort av blant annet Martin Carlsen oppdaget de at barnehagebarn ofte fokuserer på for eksempel farge framfor form. I deres studie ble dette oppdaget fordi barna knyttet begrepene firkant, trekant og sirkel til farge, og ikke form, etter å ha vært med på læringsaktiviteter om form. Det som hadde skjedd var at personalet hadde klippet ut alle firkantene i blå papir, alle sirklene i gult papir og alle trekantene i rødt papir og fordi hver figur hadde fått "sin" farge var det mange av barna som trodde begrepene hørte til farge istedenfor form.

Når man trykker ut pepperkaker er det ingen tvil, man bruker pepperkakeformene til å trykke ut pepperkaker med samme (kongruente) form. Hvis man har flere pepperkakeformer som er lik men har ulik størrelse (formlikhet) kan man lage samme form i ulik størrelse. På bildene under ser dere pepperkakehjerter som har to ulike størrelser.



En av utfordringene her er å holde tunga rett i munnen. Hva er en form, mønster, størrelse etc? I hverdagen bruker vi gjerne en del av begrepene lite konsistent. Det er viktigere å ha en god flyt og grei forståelse av hva vi snakker om enn at vi er absolutt presise. For å gjøre barna oppmerksomme på at begrepene noen ganger brukes annerledes i dagliglivet enn i matematikken kan vi gjerne snakke med dem om hva begrepene betyr og hvordan de brukes. 

God adventstid :)


Kommentarer