Matematikk i hverdagssituasjoner

En klassisk matematikkoppgave handler om hvor mange busser som trengs når skoleklasser skal på ekskursjon. Oppgaven under er et eksempel på en slik oppgave:


Ofte svarer elevene med desimaltall, eller de runder ned til nærmeste hele tall (2 busser), mens læreren ønsker at de skal svare 3 busser.

Vi har nettopp slått jordene og fått høy til dyrene og da vi hentet inn høyballer kom jeg til å tenke på at situasjonen med høyballer som skal fraktes hjem er ganske lik oppgaven med elever som skal på busstur. Her er en høyballeoppgave som jeg og barna diskuterte mens vi arbeidet med høyet:


Det som fanget min interesse med denne oppgaven er at når den ses i sammenheng med bussoppgaven over, blir svaret på oppgave 2) at bonden må kjøre 3 turer for å frakte alle høyballene til låven. Men hvor sannsynlig er det at bonden faktisk kjørte en ekstra tur for å hente 6 høyballer?

Hva kan være et godt matematikksvar på oppgaven? Hva kan være en god praktisk løsning på oppgaven?

I morgen starter Sommerskolen 2014 ved Norges Arktiske Universitet - campus Alta. Der blir det mange praktiske tilnærminger til realfag og vi gleder oss masse.


Enjoy!



Kommentarer