3D former

I går skrev vi om matematiske ideer med fokus på tall. For å utvikle en god begrepsforståelse for matematiske begreper er vi avhengige av mange og varierte erfaringer med de ulike begrepene. Ta utgangspunkt i sylinderen for eksempel. Dette er en form de aller fleste kjenner til, selv barnehagebarn kjenner den (selv om de ofte bare kaller den for dorull-formen). På ungdomstrinnet er det mange som sliter med å regne arealet til sylinderen, hvorfor er det slik? Det viser seg at mange ikke vet hvilke 2D former sylinderen er bygget opp av, nemlig to sirkler og et rektangel. For å finne arealet av sylinderen må du først finne arealet til sirklene og rektanglet, og deretter summere (plusse) dem.

Barn kan få erfaring med ulike 3D formers oppbygging på ulike måter. Her er to eksempler på hvordan man kan legge til rette for å lære om 3D former:

Geometri appen Solids Elementary gir erfaring med 3D former og oppbyggingen av disse.


En annen mulighet er å koble sammen tegning og bilde av ulike former. Dette er en aktivitet som krever mer av barnas evne til å tenke abstrakt, men kanskje kan appen brukes som et hjelpemiddel for å koble sammen formene på arket med riktig figur:



Kommentarer