Jeg leste nettopp et blogginnlegg av en elev som går første året på videregående skole. Hun hadde naturfag med verdens beste lærer, som hun uttrykte det. Heldig er hun som har en lærer hun kan si er verdens beste, og ikke minst er læreren heldig som har et så godt forhold til sine elever at en 17 åring skriver det på bloggen sin.
Eleven skrev at de hadde undervisning på fysikkrommet. Hun likte egentlig fysikk for der blandet de stoffer og fikk reaksjoner.
Her har hun gått nesten elleve år på skolen og hatt naturfag i alle årene, men vet ikke forskjellen på kjemi, fysikk og biologi. Hvorfor? Er det eleven som ikke har fulgt med, er det lærerne som ikke har gjort en god nok jobb?
Jeg har undervist i tretten år på videregående skole i naturfag og kjemi. Jeg opplever ofte at elever ikke vet hva er kjemi, fysikk, geofag og biologi. Det er naturfag og de skiller ikke mellom de tre fagene.
Her kan vi spørre oss om det er nødvendig, da fagene til sammen beskriver verden rundt oss, de biologiske og fysiske prosessene og stoffene rundt oss. Skillet mellom fagene er ikke rette vegger, og fagene går inn i hverandre.
Jeg mener at det er greit å lære elevene forskjellen på fagene. Mange land vi liker å sammenligne oss med, har ikke naturfag. Der har de allerede i grunnskolen kjemi, fysikk og biologi som egne fag.
Eleven skrev at de hadde undervisning på fysikkrommet. Hun likte egentlig fysikk for der blandet de stoffer og fikk reaksjoner.
Her har hun gått nesten elleve år på skolen og hatt naturfag i alle årene, men vet ikke forskjellen på kjemi, fysikk og biologi. Hvorfor? Er det eleven som ikke har fulgt med, er det lærerne som ikke har gjort en god nok jobb?
Jeg har undervist i tretten år på videregående skole i naturfag og kjemi. Jeg opplever ofte at elever ikke vet hva er kjemi, fysikk, geofag og biologi. Det er naturfag og de skiller ikke mellom de tre fagene.
Her kan vi spørre oss om det er nødvendig, da fagene til sammen beskriver verden rundt oss, de biologiske og fysiske prosessene og stoffene rundt oss. Skillet mellom fagene er ikke rette vegger, og fagene går inn i hverandre.
Jeg mener at det er greit å lære elevene forskjellen på fagene. Mange land vi liker å sammenligne oss med, har ikke naturfag. Der har de allerede i grunnskolen kjemi, fysikk og biologi som egne fag.
Kjemi er læren om stoffer og stoffenes reaksjoner.
Fysikk er læren om fenomener i naturen som kan bli forstått ut fra elementære prinsipper og lover.
Biologi er læren om den levende naturen.
Kommentarer
Legg inn en kommentar