Naturlige indikatorer

Noen stoffer skifter farge etter hvor løsningens surhetsgrad. Slike stoffer kalles for indikator. Hvis man ser i enkelte lærebøker i naturfag og kjemi er det mange bilder av stoffer med flotte farger. slik som bildet nedenfor.

 
En trenger ikke å gå inn på et naturfagrom for å finne indikatorer. Det er en god del stoffer i naturen som også er indikatorer, de forandrer farge ved endring i pH. Når du koker rødkål til ribba til jul, så blir den blålilla. Når du tilsetter eddik for å få rødkålen litt syrlig, forandrer den farge og blir friskt rød.

Rødkål inneholder stoffer, antocyaner som har veldig mange fargenyanser. Ved å tilsette syre eller base vil man endre strukturen, og dermed endre stoffenes evne til å absorbere lys. Vi vil se at løsningen endrer farge. Her er et bilde fra Aqua, Gyldendal, som viser alle de fargene rødkålsaft kan ha.


Vi ser at ved den går fra rød i sur løsning til gulbrun i basisk løsning.

pH
Farge
0-2
Rød
3-6
Rødlilla
7-8
Blålilla
9-10
Blå
11
Blågrønn
12
Grønn
13-14
Gul/gulbrun

Kommentarer

  1. Jeg ELSKER denne bloggen! Stå på, jenter!

    SvarSlett
  2. hva slags fargestoffer inneholder de ulike naturlige indikatorene som får stoffer til å endre farge, og hvordan påvirker de fargen stoffer vil få ved en mulig pH-test?

    SvarSlett
    Svar
    1. naturlige indikatorer jeg lurer på er:
      Blåveis
      Te
      Blåbær

      Slett
  3. Hvordan kan man lage regnbuen av farger (vist på bildet ovenfor) ved hjelp av rødkål, en kjele, en kokeplate og uran?

    SvarSlett
  4. hei realfagsjentene,

    jeg liker contentet deres det er veldig lærerikt og kraftig saker dere holder på med jeg har lyst til å møte dere irl jeg er kari 48 20 meter unna

    SvarSlett
  5. Halla girls. Jeg elsker bloggen deres. Jeg som professor innen kjemi og samfunn på nmbu har hatt glede av bloggen deres på kveldene. Da kan jeg gjerne sitte og lese i flere timer i strekk. Kona forlot meg på grunnen av at jeg leste for mye på bloggen, men det er verdt det. Dette er det eneste fnugg av glede jeg føler i livet mitt. Takk!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar