Fuglers vintertilpasning under Viteneuka

Elevene undersøker ryper


I dag har vi hatt besøk av tredje og fjerdeklasse. Før de kom har de jobbet på skolen med fugler om vinteren. Noen har laget foringsstasjoner og observert fugler som har besøkt fuglebrettet.


Her på Campus forklarte Jo Espen hvordan rype tilpasser seg vinteren. Og elevene fikk i oppgave å undersøke om rype har ører, tenner og hva rypa spiser.

 
Hver gruppe fikk utdelt en rype og elevene undersøkte den. De fant ørene til rypa og fant ut at rypene hadde ikke tenner ved å se inne i nebbet. Hvilken muskel er størst hos rypa og hvorfor? Det klarte elevene å finne ut ved å studere rypa.

 
Så hjalp vi elevene å flå rypa og skjære ut brystfileene. Elevene fant ut hva rypene hadde i brystposen og i kråsen.Det var litt rart at det var småstein inne i kråsen.

 
Hjertet til rypa var lite og hjerteformet. Noen av elevene syns det var litt ekkelt til å begynne med, men når de først fikk prøvd og sett litt ville alle undersøke rypa.

 
Vi gikk ut og fant en rype i en snare som var satt opp, og vi avsluttet med å steike rypebryskene ute på en morika panne. Alle ungene smakte på rypebrystet, og de aller fleste ville ha mer.

Dette er et veldig fint opplegg med at man er inne og gjennomgår teori, elevene får undersøkt med å kjenne , se og lukte. Og der man tilslutt går ut og ser på fangst og får lagte maten etterpå. Tilsvarende kan en gjøre hjemme. Her kan man bruke fisk, som er lett å få tak i. Vær med å undersøk og undres sammen med ungene.

Kommentarer