Biltur og matematikk

I dag skal vi kjøre en lang biltur med hele familien. Dette er ofte en utfordring fordi barna blir utålmodige og lei etter noen timers kjøring. For å ha noe å gjøre mens vi kjører bruker vi derfor å lage matematikkgåter. Dette elsker barna og samtidig er det lærerikt.

Fordi vi har en skolegutt (2. trinn) og en som er 4 år kan det være litt vanskelig å finne aktiviteter som begge liker. Løsningen blir derfor ofte å lage aktiviteter som passer for den eldste og oppmuntre/utfordre han til å lage oppgaver som passer for den yngste. I dag skal vi ha fokus på minus (subtraksjon) fordi dette er et viktig tema for elevene på 2. trinn.

Her er noen spørsmål som kan være fine som utgangspunkt:
- Hvis jeg har 5 sukkertøy og gir 2 til Per (bruke navnet på ett av barna som deltar), hvor mange sukkertøy har jeg igjen da?
- Er det rettferdig hvis jeg har 5 sukkertøy og gir 2 til Per og spiser resten selv? Hvorfor/hvorfor ikke? (i dagens tilfelle er det jo to barn som deltar, og det vil jo være urettferdig at den ene ikke får noen)
- Enn hvis jeg har 5 sukkertøy og gir 2 til hver av dere, hvor mange har jeg igjen da?
- Kan en av dere lage en regnefortelling som vi andre kan prøve å løse?
(lar barna lage noen regnefortellinger)
- Til middag har pappa tatt 3 poteter og lagt på fatet sitt. Det er fortsatt 7 poteter igjen. Hvor mange poteter var det i kasserollen før pappa tok sine poteter?
- Er det noen som vet hva minus betyr?
(snakke om minus)
- Hvor mye er 6 minus 4?

Hvordan aktiviserer dere barna under bilturer? Prøv gjerne å lage regnefortellinger. Hvilke spørsmål brukte dere og hvilke spørsmål laget barna dine? Liker barna dine matematikk? Synes du det er viktig at barna begynner å leke med matematiske ord og begreper i barnehagen?

Kommentarer