Å begynne på ungdomstrinnet

Overgangen fra barnetrinnet til ungdomstrinnet kan være faglig utfordrende. Sommeren 2013 snakket jeg med en jente som hadde hatt møte med sin lærer fra 7. trinn. På dette møtet hadde elevens faglige prestasjoner vært tema og i alle fag hadde læreren plassert eleven i en av følgende kategorier: lavt presterende, normalt presterende og høyt presterende. I faget matematikk kom lærerens vurdering som et sjokk for eleven. Eleven har alltid vært klar over at hun ikke er best i klassen i matematikk, men under dette møtet fikk hun vite at hun var plassert i kategorien lavt presterende.

I og med at vårt vurderingssystem er basert på prestasjoner må man på ett eller annet vis gi elevene tilbakemelding på hvordan deres faglige prestasjoner er i forhold til kompetansemål og læreplan. I historien over førte tilbakemeldingen til at eleven mistet motivasjonen til å arbeide med faget, hun følte at uansett hva hun gjorde så var hun en lavt presterende elev i matematikk. Dette er nok ikke det beste utgangspunktet for å starte på ungdomstrinnet, men hvordan kan disse tilbakemeldingene gis for at elevene skal oppleve dem som meningsfulle bidrag til å heve egne prestasjoner?

Hva synses du om tilbakemeldingene som elever får på skolen? Bør det innføres karakterer tidligere? Bør tilbakemeldinge på et tidligere tidspunkt være mer fokusert på individuelle mål elevene kan jobbe videre med? Hvor tidlig kan man forvente at elevene kan bruke tilbakemeldingene til å forbedre egne prestasjoner? Har du opplevd tilbakemeldinger som har gjort at du har fått lyst til å arbeide hardere?

Kommentarer