Matematikk - et spennende fag?

Roger Antonsen jobber ved Universitet i Oslo og er matematiker. Han har skrevet bok om kunsten a tenke abstrakt og matematisk, Logiske Metoder.

Han har også sin egen YouTube-kanal som heter Magiske Mønstre. Foreløpig er det ikke lagt ut så mange filmer der, kun en liten introduksjonsvideo med noen smakebiter. Framover loves det imidlertid videoer som skal kunne forstås av alle. På Aftenposten kan vi lese at framover vil det legges ut videoer om "konkrete temaer som origami, hexaflexagoner og sjonglering, men også abstrakte begreper som fikspunkter og uendeligheter." Dette høres spennende ut og vi gleder oss veldig til å følge Magiske Mønstre og de tolv filmene som kommer der. Her er en liten smakebit:


Men Roger er ikke bare matematiker og motivator, han er også en person som har opplevd å miste interessen for matematikk på skolen. Ett av målene han har med filmene sine er å motivere til matematikkglede. Som han selv sier: "Jeg ønsker å formidle ting jeg selv skulle ønske jeg hadde lært da jeg gikk på skolen. Jeg vil gjenopplive folks fascinasjon for matematikk." (Aftenposten)

Balansen mellom utforsking, prosedyrer og automatisering er et tilbakevendende tema både i forskning og i skolen. Her er et eksempel på en 6 årings bidrag til diskusjonen: en tolking av en rutineoppgave i Multi for 1. trinn. Først skrev eleven "vanlige" siffer, deretter brukte eleven store siffer, og til sist små siffer:


Tipper denne 6 åringen gjerne vil ha litt mer møsterjakt i matematikken, så da er det bare å glede seg til Roger legger ut flere filmer!

Kommentarer