Nettressurser i matematikk

Det ligger uendelig mange matematikktips ute på nett, noen gode og andre mindre gode. Den siste tida har jeg vært på jakt etter gode brøkopplegg på nett og noe av det jeg har kommet over da er denne YouTubefilmen som presenterer brøkbegrepet uten å ta med varierte perspektiver av begrepet.


En slik introduksjon kan kanskje passe for yngre barn, men på ungdomsskolenivå er det forventet at elevene har et rikere brøkbegrep. For å illustrere at brøk er mer enn det som kommer fram i videoen har jeg tatt med denne tabellen fra elevwiki:

Skjermdump: http://eleviki.wikidot.com/brok

Videoen om brøk er ganske godt redigert, den er kort, ryddig, tydelig, forståelig og har fine illustrasjoner. Den kan derfor lett være et naturlig førstevalg hvis man er på jakt etter brøkvideoer. Det eneste minuset er den faglige biten, som gjerne skulle vært litt fyldigere.

God brøkonsdag!

(PS! Innlegget er redigert fordi det opprinnelige innlegget ble oppfattet av noen som 'uthenging' av den som har laget filmen over. Innlegget er ment å vise hvor komplekst det å lage gode filmer om matematikk og jeg har valgt å bruke filmen over som eksempel fordi det er en av de bedre filmene jeg har funnet på nett.)

Kommentarer

  1. Hallo!
    Skulle likt å sett hvordan du selv lagde en brøkvideo på 3 minutt med "fyldigere" faglig innhold. Venter i spenning!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar