iTunes U

Jeg er alltid nysgjerrig på nye måter å skape grunnlag for læring og akkurat nå holder jeg på å utforske appen iTunes U. Grunnen til at jeg fant appen er at jeg er naturlig glad i arbeidsbesparende "ting" og fordi jeg prøver å forbedre engelsken min mens jeg studerer litteratur som er aktuell for doktorgradsprosjektet mitt prøvde jeg å finne Jo Boaler's bok The Elephant in the Classroom: Helping Children Learn and Love Maths (Elefanten i klasserommet: Hjelp barn til å lære og å elske matematikk) som lydbok på engelsk.


Tanken min var at å høre boka på engelsk ville være en vinn-vinn-situasjon. Nå fant jeg ikke boka, men jeg fant iTunes U med mange lydfiler der du kan høre diskusjoner om matematikkdidaktiske tema som Jo Boaler har vært med å produsere.


Du finner også andre ressurser på iTunes U, for eksempel Mathematics: Making the Invisible Visible, der du kan se filmede foredrag om ulike matematiske tema. Her er noen skjermdump fra en av disse filmene:



Dette var selvfølgelig bare noen smakebiter på hva du kan finne på iTunes U, utvalget er mye større enn de to eksemplene som er gjengitt her. 

Enjoy!




Kommentarer