Minus er skummelt

Jeg har akkurat snakket med en lærer som fortalte at mange av elevene på småskolen synes minus er skummelt. Det er vanskelig. Jeg synes det er kjempetrist at barn allerede de første årene på skolen skal synes at matematikkfaget er dumt og vanskelig. Å få et problematisk forhold til matematikk allerede på 2. trinn betyr at du fortsatt skal slite med faget i minst åtte år til og det er lenge i et barns liv.

Kan vi som foreldre gjøre noe for å gi barn et godt forhold til matematikk? Hva kan vi gjøre? Språkleker har lenge vært noe som "alle" vet er viktig for barns språkutvikling, det skal rimes, tulles og tøyses. Vi lager gøyale lyder, morsomme historier og tulleord. Dette kan vi gjøre med matematikk også. Vi kan lage tulle historier, gøyale spørsmål og snakke om matematikk med barna.

En morsom aktivitet som er fin å gjøre i arbeidet med minus, er å leke "gjett funksjonen min". Den som lager oppgavene tenker på en funksjon, for eksempel to mindre enn alle tall som sies (x - 2).

La oss si at jeg tenker på x - 2. Så sier jeg: si et tall mellom 1 og 10.

Barn: Fem.
Jeg: Tre. Et til tall mellom 1 og 10.
Barn: Syv.
Jeg: Fem. Gjett hva jeg gjør med tallene du sier.
Barn: Du tar bort to.
Jeg: Det er riktig, hvordan tenkte du nå?


Her er det bare fantasien som setter grenser for funksjonsleken. De fleste barn synes dette er en morsom lek og den er perfekt som underholdning på lange bilturer, flyreiser etc.


Kommentarer