Kjemi i blåbærmuffins

I morgen er det fredag og da passer det bra å lage blåbærmuffins til helgen. Hvis jeg får blåbær på fingrene blir fingrene forandrer fargen seg fra rød til blålilla. Hvorfor forandrer fargen seg?
Mens jeg rører ut ingrediensene så ser jeg at det er to forskjellige farger på røra før den er ordentlig rørt ut.

Røra til blåbærmuffinsene
 
 Jeg tenkte jeg skulle pynte kaken med litt toppings, som en cupcake. Jeg må ha to forskjellige toppinger, den ene blir krem med blåbær og den andre blir blåbærtrollkrem. Nam.  Når jeg sammenligner de to kremene så har de forskjellig farge. Blåbærtrollkremen er blålilla, mens krem som er tilsatt  sitron og blåbær er rødlilla. Også her er det to forskjellige farger.

Krem med sitron og blåbær

Blåbærtrollkrem

Oppskrift: (20 stk)

Røre:
2 stk egg
1 dl sukker
75 g smør, smeltet
0,5 dl melk
3 dl hvetemel
2 ts bakepulver
2 dl blåbær
Fremgangsmåte
Sett ovnen på 225 grader C. Visp smør og sukker til hvit. Tilsett ett og ett egg. Tilslutt tilsetter du mel og bakepulver vekselvis med melken. Ha i blåbærene. Ha røren i muffinsformer og stek midt i ovnen i 12-15 minutter.

Blåbærtrollkrem:
1 dl blåbær
1 eggehvite
2 dl sukker

Fremgangsmåte:
Pisk eggehvitene i en ren bolle. Tilsett sukkeret og pisk godt. Tilsett blåbærene og rør forsiktig.

Krem med blåbær:
1 dl blåbær
2 dl kremfløte
1 ss sukker
1 ss sitronsaft

Fremgangsmåte:
Pisk fløten og sukkeret til krem. Rør forsiktig inn sitronsaft og blåbær. Pynt kakene med kremen


 
 
 
 
Kos dere med muffinsene. i morgen kommer forklaringa på fargeforandringen. 


 

Kommentarer