Geometrisk kompetanse

I barnetegninga som ble lagt ut i går viste barnet flere kjennetegn på geometrisk kompetanse.

Former og linjer. Mammafiguren er bygget opp av geometriske former, altså den delen av geometrien som kalles Euklidsk geometri. Hodet er rundt, shortsen består av firkanter, munnen er en buet linje, og armer/bein er rette linjer. Og kroppen er en lang runding mens håret er streker.

Plassering og rekkefølge: Barnet har plassert hode og bein i motsatt ende av kroppen og viser slik kompetanse i plassering av kroppsdelene. I ansiktet er øyne, nese og munn plassert i forhold til hverandre. Barn i denne alderen er ikke opptatt av proporsjoner, altså at avstanden mellom øynene for eksempel skal være riktig, derimot er de opptatte av at den innbyrdes plasseringen er riktig. Denne kompetansen hører inn under topologisk geometri.

Perspektiv: Barnet som har tegnet denne tegninga begynner å få med mange detaljer. For yngre barn ser man gjerne at de tegner "hodefotinger" som er hoder med bein og armer, mens her er også mage/kropp med. Hvis man ser på kart som barn tegner kommer også det med perspektiv tydelig fram. Sandkassa tegnes gjerne sett ovenfra (slik barna ser den), mens trær gjerne tegnes fra siden. Denne delen av geomtrien kalles for projektiv geometri. I filmen som vi hadde på bloggen i går uttrykker barnet projektiv kompetanse også gjennom ulik størrelse på menneskene som er tegnet.

Her er et eksempel på baretegning (4,5 år) av hus med mennesker. Plassering har vært viktig i denne tegninga:
 
 
Så da er dagens oppfordring: Tegn sammen med barna!


Kommentarer