Excel og Finnmarksløpet

Vi blir ikke lei av å følge med på Finnmarksløpet. Nå har alle deltakerne i FL-500 avsluttet løpet, velkjørt alle sammen! I løpet av dagen ventes vinneren av FL-1000 inn til målgang, vi følger spent med.

Mens vi venter på at de første kjørerne i FL-1000 skal komme i mål har vi lekt oss med Excel og Finnmarksløps data fra FL-500. Her kan dere se noen av resultatene fra lekinga.

Første diagram viser gjennomsnittshastigheten på de ulike etappene til de fire første kjørerne:


Som dere ser har Ronny, som vant, ikke kjørt fortest på alle etappene. På etappen mellom Skoganvarre og Jotka2 har alle kjørt med lavere fart enn på de andre etappene, dette kan være et utgangspunkt for undring.
 
Her ser dere et diagram over hvor lang tid hver av de fire kjørerne har brukt på hver etappe. Hva er sammenhengen mellom søylene i de to diagrammene?



For å lage disse diagrammene har det vært nødvendig med følgende matematisk kompetanse: Lese og forstå informasjonen på Finnmarksløpets side. Legge nødvendig data inn i Excel. Gjøre om minutter til desimaltall. Velge passende diagram.

På eksamen i matematikk for grunnskolen er det oppgaver som må gjøres i regneark. Det er derfor viktig at elever lærer å bruke verktøy som Excel. Har du inntrykk av at barn og unge kan bruke Excel?


Kommentarer

  1. Jeg vil anbefale alle tanter, onkler, besteforeldre og foreldre til og sette seg ned sammen med barna og utforske mulighetene i Excel. Slik kan de voksne lære et nyttig verktøy og barna lærer noe som både er nyttig og kan brukes i skolesammenheng. Dette kan være både en hyggelig sosial fellesaktivitet og en anledning til å vise barna at PC kan brukes til mer enn spill.

    SvarSlett
  2. En oppfordring jeg støtter fullt ut !

    SvarSlett

Legg inn en kommentar