Når elever trenger hjelp med matematikk

"Hjelp lærer, jeg får ikke til!"
Det er ganske vanlig å streve med å løse matematikkoppgaver, men hva skjer i et klasserom når flere elever trenger hjelp fra læreren? Ofte kan elever da bli sittende å vente på hjelp i nesten hele timen, noe som er både frustrerende og lite effektivt. Elevene kan selvfølgelig snakke med andre elever og slik prøve å forstå oppgaven, men hvis du synes matematikk er vanskelig kan terskelen for å spørre en klassekamerat om hjelp være høy.

Under ser du et eksempel på tilbakemeldingen som en elev på 3. trinn har fått på en prøve, ikke veldig oppløftende og målrettet. Testen er laget av Gyldendal og hører til læreverket Multi. De har også en gratis nettressurs der voksne og barn kan arbeide med oppgaver for 1. - 10. trinn.

http://podium.gyldendal.no/multi?page=elev

Denne uka vil det være fokus på utfordringer elevene opplever når de ikke får til matematikken. Hva kan foreldre bidra med? Hvilke grep kan lærere gjøre? Hvem har ansvaret for at eleven får hjelp med det som er vanskelig?

Har du opplevd å ikke få til matematikk? Hvordan løste du det og hvilke følelser var knyttet til det å fortelle at du trengte hjelp?

Kommentarer